Clownwise
A once-famous clown trio parted company on bad terms and it seems the negative vibes are still as palpable thirty years later, when the protagonists are troubled by quite different matters. A film which truly captures the bleak side of clowning and offers excellent performances from the Czech cast as well as from Kati Outinen and Didier Flamand.
Life has proved challenging for three individuals who were once part of a famous trio of clowns. Thirty years previously, Oskar, Max and Viktor came together as the celebrated troupe Busters, yet despite their popularity with audiences, they ended up going their separate ways. Oskar has now returned after three decades in emigration, but mutual accusations still hang in the air. Perhaps the "guilty party” is something beyond a mere failure to surmount the obstacles life plans for us all. Wrongs of the past can’t be concealed behind a red clown nose. The film resourcefully distinguishes the protagonists’ different temperaments and also reflects their individuality in its depiction of the environments they inhabit. The sorrow of human relationships is betrayed in the personalities of three clowns who are perhaps given their last chance to shake off old injustices. This sensitive picture adopts a candid approach to the heroes’ advancing age and to the trivialities in their lives, and shows understanding in exposing their fragility. It also demonstrates that life is more often a horror show than light-hearted slapstick.