Horizons / 2014 / '71 / United Kingdom 2014
United Kingdom, 1971. The conflict in Northern Ireland is shifting towards civil war. During one particular mission, Gary Hook finds himself facing a life-and-death struggle in his attempt to get back to his unit. His only trusty companions on this involuntary odyssey are uncertainty, fear and despair. The talented director allows his audience to experience the tangible feeling of paranoia and anxiety which, in the latter part of the film, are disassociated from the story in order to fuel a universal criticism of war and violence.
Great Britain, 1971. The conflict in Northern Ireland is shifting towards civil war. Private Gary Hook and others in his regiment hope to be stationed in Germany, however, the worsening security situation in Belfast requires that the unit be deployed there instead. The conditions are arduous and chaotic, the city is divided between Protestant Loyalists and hostile Catholic Nationalists, and the place is crawling with soldiers, secret servicemen and double agents. During one mission Gary is accidentally abandoned in the middle of an incensed mob and suddenly finds himself fighting for his life in an attempt to get back to his unit. His only trusty companions on this involuntary odyssey are uncertainty, confusion, fear and despair. The talented director allows his audience to appreciate the tangible feeling of paranoia and anxiety which, in the latter part of the film, are disassociated from the specifics of the given story in order to fuel a universal criticism of war and violence. The intensity of the viewing experience is mediated to a great extent by the film’s tight lensing and visual aspects in general, as it is by the authentic performance from Jack O’Connell in the role of Gary.