A Spell to Ward Off the Darkness
A mysterious man (Robert A. A. Lowe, known musically as Lichens) seeks to gain experience in a community of young people and in isolation in the wilderness, then spreads his new found inner strength by means of transcendental black metal. Three acts, one experience, and a dreamlike movie highlighting the significance of ritual for human solidarity.
Three acts, one sense of a profound, shared experience. An enigmatic man is part of a freethinking community on an Estonian island, then completely alone in the wilds of northern Finland, and finally he ends up playing a half-hour concert that reveals the raw strength of Norway’s black metal. In this, his second feature, Rivers again shifts our perception of conventional social situations. In the present film, which is just as deliberate as its protagonist, Rivers and codirector Ben Russell, an American artist, dispense with the dramatic fall, replacing it with an event associated with the moments in which we obtain and absorb experience. For the final catharsis, the filmmakers seek out an underground club to hold a séance, joined by lead actor Robert A. A. Lowe, known musically as Lichens, Nicholas McMaster of the black metal group Krallice, Hunter Hunt-Hendrix of the generically similar Liturgy, and drummer Weasel Walter.