Heat
The decision to choose a short story by a debuting writer from Kirghizia and to travel to this far-flung Soviet republic to make her first film was certainly a courageous step for the director, then a mere twenty-five years of age. The author of the tale “The Camel’s Eye,” upon which Heat is based, was Chinghiz Aitmatov, who would later become a world renowned author. The title of his story refers to a spring located in the middle of the arid steppe, where the hero meets up with a young herdswoman. Kemel is not yet seventeen and, encouraged by his teacher, he has come to help farm the dry, weed-ridden land. He finds the living conditions tough, and the hard labour he is assigned makes him feel greatly undervalued. Moreover, he is bitterly resentful of the commandeering Abakir, who behaves continually as if he were lord and master over the community who share the yurt. This illiterate may be a drudge, a “hero of labour” driving his tractor over the dusty soil from morning till night, but he excites constant fear and tension in the small collective, including his beloved, the devoted Kalipa. Shepitko sidetracked the theme of building socialism, instead offering a timeless reflection on the conflict between an individual of good and pure intentions and a primitive tyrant, a subversive and destructive despot concealed nevertheless behind a mask of selfless actions. The film is also a visual poem stylistically inspired by Alexander Dovzhenko, with suggestive camera angles and black-and-white images that establish the film’s leitmotif: shots of the immense barren land under an arching sky, and of the steppe in all its melancholy beauty. This impressive debut won the Symposium Grand Prix ex aequo at the Karlovy Vary IFF in 1964.