Inherent Vice
Paul Thomas Anderson, a regular Academy Award contender, is the first filmmaker in the world to have the courage to tackle one of Thomas Pynchon’s multilayered novels. The drug-drenched noir story of Inherent Vice – featuring Joaquin Phoenix and music by Jonny Greenwood – is in many ways reminiscent of Anderson’s smash Boogie Nights.
Inherent Vice takes place in 1970 when Los Angeles was just as decayed, drugged-out, and corrupt as in Raymond Chandler’s crime fiction days. Larry “Doc” Sportello (Joaquin Phoenix) makes his living as a detective who is eternally sloshed. Former girlfriend Shasta stops by to see Larry after her current lover goes missing, a real estate magnate named Mickey Wolfmann. Larry sets out to look for the man and finds himself running an obstacle course whose main hurdles involve a puffed up policeman played by Josh Brolin, an allegedly dead musician, a neo-Nazi biker gang, and various exotic ladies. For the second time, after There Will Be Blood, director Paul Thomas Anderson chose to adapt a literary work, this time by the elusive Thomas Pynchon. The retro mood here takes lessons from the spirited romp Boogie Nights, with the possible exception that Inherent Vice is set a decade earlier. The atmosphere of the film, composed primarily of narrow-angle shots, is energized by the music of Anderson’s long-term collaborator Jonny Greenwood of Radiohead.