Umrika
Involving numerous plotlines set in 1980s India, Umrika is a story that attempts to emotively depict the complex business of growing up. At the same time the director demonstrates his inventiveness in incorporating a light-hearted commentary on the Indian myth known as America (Umrika). Winner of the Audience Award at Sundance in 2015.
A small village lost in the mountains of North India comes to life whenever young Udai sends a letter from “Umrika” along with copious newspaper cuttings. His brother Rama was still a child when Udai set out for the USA to find his fortune. Many years pass and, one day, the letters stop coming, so Rama decides to go in search of his brother. In Bombay he gets to the root of the mystery, having in the process various experiences which bring him closer to adulthood. The journey to find his brother ultimately becomes a quest to fulfil his own dream. The narrative overwhelms the viewer with the kind of epic dimension absent from European films – we sense a colourful life story behind every motif. The director is concise in his portrayal, he regards his characters with true empathy and with a sense of the dramatic, yet he leaves sufficient room for comic insight and an imaginative, witty commentary on the huge cultural differences between India and the USA. All this is lightly sprinkled with Bollywood sentiment, buoyed up by nostalgia for 1980s Indian pop tunes influenced by America.