The Border
For escaped prisoner Maydan freedom is limited to the small platform of a heavy handcar and to railroad tracks that lead who knows where. The young man is bound to his means of transport by a heavy chain, nevertheless he loses neither hope nor his sense of humor. The film’s inventive pictorial treatment emphasizes the claustrophobia of captivity.
A small handcar transports two passengers: an arrogant guard and his young prisoner, Maydan. Thanks to an accident Maydan loses the guard, but his escape and freedom have little in common. He is still attached to the handcar by a thick chain, and traveling with such a dead weight arouses more attention than the fugitive finds pleasant. The decision, however, has been made and now he must wait to see where the tracks take him – there is no way back. This inventive visual treatment suggestively emphasizes the claustrophobia of captivity, which Maydan faces with courage, charm, and humor.