Waterbomb for the Fat Tomcat
Eight-year-old Marta and four-year-old Linda’s mother and father have gone in search of work. Their strict Aunt Una comes to raise them for a time, and as a result they nearly lose the carefree moments of childhood. The girls, however, learn how to handle their guardian.
This children’s film from Latvian director Varis Brasla is reminiscent of the films of Czech director Věra Šimková-Plívová. Two sisters from a small town, four-year-old Linda and eight-year-old Marta, have to say goodbye to their mother for a short time. She is going to look for work in Riga and their father is working as a builder in London. Their mother’s strict sister, Aunt Una, will temporarily look after them. Energetic Marta has the hardest time with her aunt, especially when she is forbidden to bring home a puppy she earned by collecting horse manure for local mushroom growers. Their wise granddad confides to his granddaughters that Una is bitter because she has no husband. And so the little girls try to bring off a marriage between their aunt and her beau Ivo. Only it’s not as easy as it seems. This simple story evoking the atmosphere of a small summer town is made distinctive through the two little girls’ visions, in which reality adapts itself to their dreams.