Good Morning, Night
Aldo Moro, Chairman of the Italian Christian Democratic Party, was executed by the Red Brigade in 1978. The film´s reconstruction of the last fifty-five days of his life provides an opportunity to reckon with political and ideological fanaticism of all radical movements. Venice 2003: FIPRESCI Prize for Europeam films, Screenplay Award.
A couple interested in renting a spacious apartment seem like a young pair in love. But soon enough their real intentions for the place become apparent: they are members of the Red Brigade and their current mark is politician Aldo Moro who, after they kidnap him, will be held in one of the rooms. The director has chosen to reconstruct the last fifty-five days in the life of this brave leader of the Christian Democratic Party - on the one hand to pay homage to a man who managed to retain his dignity and equanimity even after days of the cruellest insecurity. On the other, to demonstrate the destructive nature of any type of dogmatism and ideology. This latter notion is taken up primarily by Chiara, one of the terrorists who, under the pressure of circumstances, begins to recognize the inhumanity of a "revolutionary solution" to social ills. In Bellocchio´s film, which may be characterized as a political psycho-thriller, the tension is turned up via copious use of period television newscasts.