Somnambulance
The director captured the fear and uncertainty of an entire nation in a metaphorical story of three individuals confined to a country building surrounded by hopelessness and the fear of what the future holds in store. Best Estonian Film (with The Living Force) in 2003.
Every nation has its traumatic periods, symbolic milestones which determine its fate. For Estonia this involves the years when the country came under Communist domination. Eetla lives with her father, Gottfrid, at a remote lighthouse. Gottfrid tries to make her leave for relatives in Sweden and thereby avoid the uncertain future of Estonian life under the Soviets. But at the last minute Eetla decides not to take the last boat headed for freedom. Eetla must cope with various demons including obsessive memories of her mother and her complicated relationship with her father. The director has chosen an indirect approach to depicting these tragic times: only rarely do images of Soviet soldiers or the enemy’s exterior world invade the closed community of their home. As in his renowned Georgica, Keedus has located his protagonists in a world out of time, underscored by shots of a rugged coastal landscape lined with small islands, dilapidated fishing boats, and endless shallows giving rise to incessant fogs which seep across the countryside.