Sun Ra: Space Is the Place
A bizarre sci-fi flick starring outer-space bandleader Sun Ra, and featuring mysticism, nudity and pro-black racism.
Eminent jazz/avant-garde bandleader Sun Ra (1914-93, born Herman “Sunny” Blount) always presented himself as myth. In his own words he came from Saturn, and his free jazz Arkestra was an evangelising ensemble bent on ensuring cosmic harmony. He plays the lead in a film first conceived as a low-budget tribute to early sci-fi movies of the fifties and sixties. Powered by musical energy, Sun Ra lands on Earth (in Oakland, California) in 1972. He has come to tangle with supernatural exploiters of the black race. Before freeing several select souls, he must escape not only his enemies, but the FBI and NASA as well. Musical-ritual numbers permeate the plot. Sun Ra and his flying sanctuary take off for the vastness of outer space just prior to the destruction of the Earth. This naïve and imaginative film well reflects period “blaxploitation” movies, which often included pro-black racism and full-frontal nudity. At the time they had limited screenings (New York, San Francisco). The director’s uncensored cut premiered in 2003 with an added 20-minutes of footage; this version is being screened at the festival.