Rabin, the Last Day
A reconstruction of the events of November 4, 1995, when Israeli President and Nobel Peace Prize winner Yitzhak Rabin was murdered after a massive peace demonstration in central Tel Aviv. The authenticity of all situations prior to the brutal act of extremist hatred supports the impression that the reenacted scenes are actual documentary footage.
A combination of documentary and drama goes into this reconstruction of the November 4, 1995 murder of Nobel Peace Prize winner and President of Israel Yitzhak Rabin. Except for a few actual figures, including the slain politician’s friend Shimon Peres – who describes the events as he witnessed them – actors appear in the film. Yet everything is rendered with such authenticity that the majority of viewers at this year’s festival in Venice assumed it was secretly acquired footage of actual situations. It was, of course, not possible to record gatherings of Talmudic extremists, who cursed Rabin for his openness to the idea of a peaceful settlement to the Palestinian conflict. Nor is it likely that the commission investigating Rabin’s brutal murder after the massive peace demonstration in central Tel Aviv would leak any record of their deliberations. The impression of absolute veracity is therefore essentially due to the flawless scripting and directing work undertaken by the filmmaker, and to the efforts of his actors and the entire crew.