The main figures in Vanessa Hope’s documentary, which world-premiered at the Tribeca festival, are former American ambassador to China Jon Huntsman, his adopted Chinese-American daughter Gracie, and well-known activist Chen Guangcheng, each of whom addresses the issue of contemporary American-Chinese relations from a different angle.
The main figures in Vanessa Hope’s feature documentary debut are former American ambassador to China Jon Huntsman, his adopted Chinese-American daughter Gracie, and well-known activist Chen Guangcheng. In a detailed portrait of his three-year stay in China, the unusually candid American diplomat is seen concentrating on the complexity of current US-China relations at both the political and personal levels. The two planes mingle in the work naturally, whether young Gracie’s attempts to understand her identity as limited by two completely different cultures, or the investigation into Chen Guangcheng’s dramatic fate. The director captures the blind human-rights activist, a man persecuted by the Chinese authorities, both at home under house arrest and while in exile at the US embassy in Beijing. Thus, the topic of human rights violations in China makes its way naturally into the context of a report on the history and current state of relations between the two countries in which economic interests unfortunately play a fundamental role.