Lantouri
Lantouri is the name proudly taken by a gang that steals from the rich and gives to the poor. Under a banner of philanthropy, they rob and extort Tehran’s nouveau riche, but only they themselves know whether the resources thus obtained really ever make it to those in need. The central figure of the group, the charismatic Pasha, would gladly be Robin Hood, but in reality he’s an unstable egomaniac whose short fuse leads to an irrevocable human tragedy. Director Reza Dormishian, one of the boldest of Iran’s young generation of filmmakers, chose the pseudo-documentary form, allowing him to deftly manipulate viewer expectations by means of retrospective narration. He uses Pasha’s plunge to the bottom as a springboard for a comprehensive investigation of the common use of “an eye for an eye,” a principle still firmly entrenched in Islamic penal law. Influenced by the esthetic of music videos, Lantouri turns in a disturbing take on a society in which the frustrations of the young generation burst forth in open aggression.