The Nothing Factory
One day, workers at an elevator factory receive an unpleasant surprise: at night someone has taken away all the equipment and materials, so it’s impossible to continue production. The struggle for existence is on – not only via sophisticated negotiating tactics but also with the help of singing, dancing, and vaguely idealistic leftist theories.
One day, workers at an elevator factory receive an unpleasant surprise: overnight someone has removed all the equipment and materials, so it’s impossible to continue production. Attempting to navigate the ensuing chaos, the workers arrive at the only possible solution – to strike! But help is at hand in the form of song, dance, a leftist theorist, and sophisticated negotiation methods. Pedro Pinho's genre-fluid debut offers up a provokingly ambiguous gloss on the Portuguese economic crisis, integrated with reflections on the value of human labor. The director’s documentary past shines clearly in his realistic approach to the movie’s foundations, while the superstructure is built with exaggeration – chillingly witty, sometimes absurd. He then layers in an undertone of deep sorrow over the collapse of basic social mechanisms and interpersonal relationships that succumb to financial and emotional corruption. The film’s extravagant visual conception is enhanced by the use of 16 mm film stock.