Strawberry Days
Every summer, the Polish workers come to the Swedish countryside and pick strawberries. They arrive by caravan, tending the fields all day and keeping to themselves at night, while the landowners hardly bother to learn their names. It’s a cycle as sure as the seasons themselves, though this year is different as one of the foreign fruit-pickers’ kids is old enough to take an interest in the host family’s daughter, and there among the strawberries, a case of young love blossoms for the first time, complicating the entire arrangement – for the migrant workers are expected to make themselves invisible. In this sensitive, sun-kissed teenage romance, Swedish director Wiktor Ericsson invites us to recognize and identify with these faceless outsiders, asking for equality on the simplest terms. Though the setting may be specific, its appeal is universal, boasting a texture so rich, you can practically smell the ripe strawberries in the air.