The Nile Hilton Incident
While investigating the murder of a beautiful singer, Detective Naredin becomes enmeshed in a game played out at the highest levels of Egyptian politics. Neither old nor new alliances can be trusted, and as the 2011 revolution approaches, Cairo is becoming more and more dangerous. The movie, which betrays a predilection for the noir tradition, won at Sundance.
Set against the backdrop of the 2011 Egyptian revolution, this thriller won the Grand Jury Prize in the World Cinema Dramatic Competition at Sundance. As the streets of Cairo start to seethe and the regime’s elites struggle to hold on to power, Detective Naredin is called in to investigate the murder of a beautiful singer. In the course of the investigation, he becomes ever more entangled in a murky game played at the highest levels of Egyptian politics, he can no longer trust old or new alliances, and he finds himself increasingly alone on his quest. Tarik Saleh’s movie reconstructs revolutionary Cairo, at once a lively and suffocating place. It’s the chaos of the apocalypse and the hero is trying to do the right thing: get justice for the murder victim even if it costs him his life. The picture draws on the film noir tradition while also recalling the revolutionary ferment and the attendant political commentary. The director’s long-time collaborator, charismatic Fares Fares, portrays the dogged detective. Exterior locations were shot in Casablanca.