The Sleeping Child
What becomes of rural Moroccan women whose husbands, fathers and sons fall prey to the prospect of economic opportunity elsewhere? This beautifully-shot feature debut presents a fascinating perspective on their plight. The remote mud-and-stone village where the story unfolds lacks viable employment as well as other facilities of modern living, including telephones and computers. When the community’s able-bodied men leave for Spain as clandestine labour, their lonely women face a daily struggle. They must follow tradition to maintain modesty and the family’s honour even though they work the fields, mind livestock, and care for the elderly and their children. Rebellious Halimi refuses to be downcast by her husband’s absence or the offspring he creates in his rare periods at home. Meanwhile, her friend Zeinab, a pregnant new bride, allows her mother-in-law to invoke the folk ritual of the “sleeping child,” designed to delay a baby’s birth until the father returns.