Computer Chess
Filmmaker Andrew Bujalski graduated from Harvard’s film school and started making very personal 16 mm features shortly after his graduation. The critically-acclaimed films Funny Ha Ha and Mutual Appreciation marked Bujalski as a major new film talent. A few years later he headed to Austin, Texas and immersed himself in the town’s film scene, where his next four features would be shot. Computer Chess, a comedic and philosophical examination of the relationship between ideas and technology – and the absurdity accompanying innovation – may be Bujalski’s most formally ambitious film. Set in the 1980s at a man-versus-computer chess tournament, it is the only feature to be shot on the Sony AVC-3260 “tube” camera, the short-lived device that spanned the film-to-video transition.