Nova Lituania
1938. A new war looms on the horizon. Geographer Gruodis comes up with a novel solution to the situation: he proposes creating a “backup Lithuania” overseas, a place where the country’s inhabitants could move in case of danger… Working with carefully composed black-and-white shots, debuting director Karolis Kaupinis has forged this original idea into the gripping drama of a man trying to save his homeland while facing the collapse of his marriage.
1938. While the young Lithuanian state celebrates twenty years of independence, the situation in Europe is becoming increasingly tense, and a new war looms on the horizon. Geographer Feliksas Gruodis comes up with a novel solution to the situation: he proposes creating a “backup Lithuania” overseas, a place where the country’s inhabitants could move in case of danger. All he needs is support for his idea from the political elite… Working with carefully composed black-and-white shots, debuting director Karolis Kaupinis has forged this original idea into a gripping drama, whose protagonist tries to implement a utopian plan for saving his country while facing the slow breakdown of his marriage.