The Green Knight
After 2013’s Ain’t Them Bodies Saints, 2017’s A Ghost Story and the short Pioneer, shown at KVIFF a year later, David Lowery returns to Karlovy Vary with an epic fantasy based on one of the Arthurian legends, Sir Gawain and the Green Knight. In this epic poem from the late 14th century, Gawain sets out on a journey full of trials and temptation in order to fulfil his chivalrous duties and protect his honor. The story – a celebration of Christian virtues and a testimony to fading Celtic culture and its close connection to nature – is one of the masterpieces of Anglo-Saxon literature and has been translated into modern English by, among others, J. R. R. Tolkien. Lowery’s vision is a darker, more mature, but visually consummate retelling of the classic tale of a young man who must earn his place at the Round Table.