A Finnish student and a sullen, vodka-swilling Russian miner share a compartment on a train journey to Murmansk. In his highly unusual romantic comedy, Juho Kuosmanen shows profound understanding as he tells of our inherent need for closeness. The film enjoyed an enthusiastic reception at this year’s festival in Cannes, where it won the Grand Prix (ex aequo).
François Truffaut once stated that, “when the same things are funny and melancholic at the same time, it’s just wonderful”. Juho Kuosmanen has undeniably succeeded in this respect, offering Cannes audiences a highly unusual romantic comedy. His story of a Finnish student and a sullen, vodka-swilling Russian miner who share a compartment on a train journey to Murmansk conveys a profound understanding of our inherent need for closeness. The focused direction, in flawless symbiosis with the masterful camerawork and deftly nuanced performances, unerringly leads to the depiction of a rare moment of affinity, a moment when we glimpse our own image in another human being. Grand Prix (ex aequo) in Cannes.