Eami
Winner at this year’s Rotterdam festival, Eami is an ethnographic docu-fiction hybrid that poetically – yet without compromise – exposes the extent to which the original inhabitants of the Paraguayan primeval forests were dispossessed of their home. Now, thanks to this lyrical yet clearly intelligible film, they are finally given the space that is normally denied them.
Eami is a girl whose village and the forests around it have been destroyed by farmers eager to acquire land. In the language of the original inhabitants of Paraguay, eami means “forest” and “world”. In her gently paced film, director Paz Encina juxtaposes a peaceful existence and the brutal uprooting of people, with whose home environment she finds an intuitive connection. Although nothing will ever be the same again, Eami refuses to give up and passes through the places that will always remain a part of her. Can this last journey among the animals – fundamental to her as she is to them – lessen the pain of loss? This persuasively mystical film gradually lays bare the unique world of these indigenous people, to whom it gives a voice, both literally and metaphorically.