Eami
Vítězný film letošního festivalu v Rotterdamu je etnografický dokufikční hybrid, který poeticky, ale také nekompromisně odhaluje míru vykořenění, kterému museli čelit původní obyvatelé paraguayských pralesů. Ti díky básnivému, ale i jasně srozumitelnému filmu konečně dostávají prostor, který jim bývá odpírán.
Eami je dívka, jejíž vesnici i okolní přírodu zničili farmáři lační po půdě. „Eami“ je také v jazyce původních obyvatel Paraguaye výraz pro „les“, ale i „svět“. Režisérka Paz Encina ve svém v pomalém tempu vyprávěném filmu staví do kontrastu mírumilovný život a brutální vykořenění lidí, na jejichž domovské prostředí se dokáže citlivě napojit. Přestože už nic nebude jako dřív, odmítá se Eami podvolit a prochází místy, s nimiž je niterně spjata. Může poslední cesta mezi zvířaty, na něž je bytostně napojena – a ona na ni –, utlumit bolest ze ztráty? Vemlouvavě mystický film postupně rozkrývá jedinečný svět původních obyvatel, jimž doslovně i metaforicky dává hlas.