Kafka
The titular hero of this legendary film, set and shot in magical Prague, was played memorably by Jeremy Irons in a work that blurs the lines between The Trial and The Castle (while incorporating a series of references to the writer’s life and to other texts by him). His Kafka is trying to track down a missing co-worker; in the process he chances upon a mysterious conspiracy involving murder, corruption and bureaucracy, without being absolutely sure the events unfolding are actually happening or whether they’re figments of the writer’s imagination. Despite a self-critical appraisal from Soderbergh himself who, thirty years later, came up with a new version entitled Mr. Kneff, his Kafka has, over time, become a cult film worthy of rediscovery.