A Good Mind Grows in Thorny Places
Twelve-year-old Adam from the Slovak village of Utekáč can do any job you ask of him. He is strong, brave, and very active. He earns his own money, his life is completely in his own hands, and his friends admire him for it. Adam says all this about himself, but the truth is perhaps a little different. Set to a folk rhythm, Slovak director Katarína Gramatová’s hybrid documentary brilliantly uses the tools of cinema, a sense of subtle humor, and provocative irony to tell the story of one Romani boy and one remote village where life is far from easy.