Divia
War is primarily a human tragedy, but we should not forget that nature typically suffers with us. The documentary film Divia is a darkly immersive meditation which brings to light Russia's unprecedented aggression on Ukrainian soil and its grievous impact on places that issue their indictments in silence: forests turned to ash, fields ravaged by explosions, flooded towns, or rusted hulks of military hardware in devastated regions, where life has faded away. But nature doesn’t just give up and, like her, neither does man and his ambiguous existence. As one side brings destruction, the other – mine clearance personnel, people searching for bodies, ecologists – quantifies the aftermath of the tragedy and restores fragile Ukrainian ecosystems, even while the horizon rumbles on.