TrepaNation
Germany, September 2014. A Syrian refugee camp has opened on the outskirts of Berlin. Visual artist and filmmaker Ammar al-Beik has a cubicle assigned to him for seven months and, in order to survive here, he has to film, document, and rebel against the conditions of life in exile, and also against the established rules of documentaries and features. His phone camera is always switched on; he transforms his tiny room and the entire dismal compound into a universe with its own laws. Ammar’s explosive film is the result of ten years of editing; the intensive autobiography intersects the history of Europe and the Middle East, and film history, too. The singular cinematographic form is flanked with memorable individuals who, like exiled Ammar al-Beik, are merely searching for freedom and truth.