The Wild Blue Yonder
Directing legend Werner Herzog offers a controversial “science fiction fantasy” in a documentary-feature hybrid, whose narrator is an extraterrestrial who looks suspiciously like the American actor Brad Dourif. This extremely unusual, provocative mosaic of ideas and moods deservedly won the FIPRESCI prize at the Venice IFF in 2005.
The label “science fiction fantasy” well describes Werner Herzog’s traditionally distinctive approach to the documentary genre. As in his feature films, here he chiefly profiles visionary outcasts from the “normal” world, and depicts “exotic” but, in terms of the individual and humankind, indifferent natural environments. In a documentary-feature hybrid, this film follows an extraterrestrial from the Andromeda system (Brad Dourif) who tells the story of his kind, seeking a new home on Earth after abandoning their dying native planet. The purely sci-fi plot is illustrated with archive news reels, interviews with leading mathematicians, reports from the crew of the space shuttle STS-34 and shots taken beneath the Arctic ice layers. The audience is confronted with a colourful mosaic of images, coming together to form surprisingly fresh and rare film poetry, complemented with a remarkable sound track from Ernst Reijseger.