Drawing Restraint 9
An imaginative cinematic dream by artist Matthew Barney and Icelandic star Björk, who also play the main roles. A ritualistic wedding, fusion, death and transformation on a Japanese whaling ship in the Bay of Nagasaki.
The core idea of the film, which was shot in Nagasaki Bay, is the relationship between self-imposed resistance and creativity. “The Field”, a Vaseline sculpture, is moulded and transformed on the deck of the ship as a symbolic embodiment of the theme. This is reflected moreover in the characters of the pair of Guests, who board the ship, and are bathed and undergo a wedding ceremony. Their costumes of mammal fur have their origin in the traditional Shinto marriage dress. During the tea ceremony there is a moment of spoken dialogue (unusual with Barney): the couple learns about the history of the vessel. Their cabin is then flooded in a storm with a fluid that has evidently been released from The Field. The climax of the film is a lover’s transformation-suicide: the couple cut off each other’s feet. We repeatedly see characteristics of aquatic creatures in the Guests. The last shot is reminiscent of rebirth: two whales can be seen swimming behind the ship, headed for Antarctica.