Brothers of the Head
A sophisticated film form that exploits different types of visual stylisation, from the evocation of tormenting dreams to raw authenticity, in order to present the short and dramatic life of Siamese (conjoined) twins. Their story provides an opportunity for the makers of the famous documentary Lost in La Mancha to reflect critically on the pitiless mechanisms of the world and the film industry.
“Fiction aspiring to the condition of documentary”, is how its makers themselves characterise their full-length feature film about the Siamese twins the Howe Brothers. It is based on the novel by Brian Aldiss, which relates the unhappy fate of Tom and Barry, who were born in 1956 and died at the end of the 1970s. A childhood spent in an isolated family home, and the shock of entry into the world of rock music (as the star duo of the Bang Bang band) and wild clubs full of cocaine-snorting and free love, are among the key episodes in a story that can be considered an extremely expressive parable of innocence abused and destroyed. Striking stylisation is combined on the screen with techniques imitating cool objective reporting, and the result is a form that the authors hope will fascinate and also stimulate “thoughts on the moral responsibility of filmmakers”.