A film about growing up, set in France at the beginning of the 1960s. The country is at war with Algeria which brings private anxiety and emotional confusion, heightened by the tense social atmosphere.
The story, set in a small town in south-west France, returns to the beginning of the 1960s, when the country is at war with Algeria. This fact is not simply an external detail, but it penetrates and aggravates the lives and relationships of the local lycée pupils. Serge is ashamed of his brother who tries to avoid being called up for the war; Henri, on the other hand, is strongly against Algerian independence since his parents live there as French settlers; Maité is the daughter of a Communist teacher who condemns French colonial policy as a matter of principle. François, who is in the same class as Serge and Henri, is also affected by the atmosphere of tension, conflicting views and mutual animosity. All this only heightens his adolescent confusion and his insecurity, which turns him away from the good-natured Maité and, for a time, throws him into the homosexual embrace of the virile, assertive Serge. The film is appealing for its convincing character studies of adolescent young people, who face a serious social crisis at a most sensitive time in their lives.