Shooting Dogs
A film describing the terrible events in Rwanda in 1994, when more than 800,000 people were slaughtered over a period of a hundred days. Shooting Dogs is based on real events that took place over one week in a school not far from Kigali, although the white characters, the teacher Joe and the priest Christopher who desperately try to help the victims, are fictional.
Following the films 100 Days (2001, dir. Nick Hughes), screened at Karlovy Vary in 2002, and the highly successful Hotel Rwanda (2005, dir. by Terry George), this is another dramatic film dealing with the appalling genocide in Rwanda in 1994, when 800,000 people, mainly of the Tutsi tribe, were murdered over a hundred days. Better known as a director of commercial titles, Michael Caton-Jones has made a film from one episode in the tragedy. It takes place in a church school near the capital Kigali between the 5th and 11th of April 1994. The main protagonists are white, the young teacher Joe Conner and the old priest Christopher. They are trying to save the Rwandans who have been fleeing to the school, which is supposedly under the protection of a UN Belgian unit. The film is based on real events described by journalists who were in Rwanda at the time. It was shot in real locations, and local people whose families suffered in the massacres worked on the film as cast and crew. The characters, however, are fictitious.