El custodio
Two conflicting worlds: the minister’s and the bodyguard’s. The task of the latter is to be always in attendance, but as an invisible man, as a piece of furniture. He is a shadow and a witness, without even being a protagonist in his own life... A debut film which won Best Latin-American Screenplay for the year 2005.
Ruben’s task as a bodyguard is not to let his minister out of his sight. When the minister gets out of his car, so does Ruben. When the minister turns to the left, Ruben turns in the same direction. When the minister heads for the country, his shadow has to follow him. When the minister decides to take a nap, Ruben has to watch over the sleeping man. But while only a few steps from events and the conversations, there is a distance between the guard and guarded and Ruben never quite understands what they are talking about or where all these different people appear from. He isn’t even a player in his own, solitary life, which features a mentally imbalanced sister, the sale of illegal weapons and cheap prostitutes. In his monotonous routine, the bodyguard has to face occasional humiliation from the minister and his family. Pressure like this is bound to eventually bring him closer to the edge...