Volver
Volver means “to return”, and Pedro Almodóvar in his new film returns to the land of his childhood, La Mancha. A place where a belief in spirits is quite commonplace, and where the women are used to coping with the greatest snares of fate. Realism and fantasy merge here in the tale of the beautiful Raimunda and the women around her. The audience will sometimes want to laugh, at other times to cry, which is what a well told story is all about. Almodóvar again missed out on the Palme d’Or, but everyone was rooting for him at Cannes.
Volver means “to return”, and Pedro Almodóvar in his new film returns to the land of his childhood, La Mancha, a region ravaged by strong winds and forest fires. One of these fires caused the death of the parents of Raimunda and Sole, sisters of different temperament but similar fate. The energetic and beautiful Raimunda has a more dramatic edge to her life; she is determined to defend her adolescent daughter, and is accustomed to providing not only for her, but also her unemployed husband. She bears a terrible secret within her, which is known only to her mother. But her mother is dead and Raimunda, unlike her sister, doesn’t believe in ghosts. “Volver” is also the song Raimunda sings in the tavern where she is preparing food for a film crew’s wrap party; no-one except her knows what is hidden in the huge refrigerator. Volver is a story of endurance: all the female characters in the film try to survive, and Pedro Almodóvar admires their courage in various situations – tragic and comic, grotesque and touching. Everyone was hoping that Almodóvar would win the Palme d’Or this year, but it passed him by again: The film won awards for the screenplay and the performance of all five lead actresses, in particular, P. Cruz and C. Maura.