Close to Heaven
A multi-cultural story aimed at people who don’t see things in black-and-white. The film describes the escapades of a young Kenyan who falls in love with a white girl while staying in a hotel in the heart of Europe. Dan Svátek’s tragi-comedy in the style of Delicatessen was filmed in English with an international cast.
The young Kenyan Samuel is staying with his relatives in a hotel in Central Europe called Close to Heaven. Now he is balancing on the edge of the hotel’s roof remembering his home, and the events which led him to the tricky situation he is in now. When he jumps off, time stands still… Samuel presents us with a profile of the hotel’s inhabitants: there’s Ernest, a juggler who can’t pronounce his “Rs”, the pensioners who try to evoke the spirits, the twins Kira and Mína, the strange Swedish immigrant who spends all his time in his room in front of the TV… And then there’s the hotel owner and his beautiful daughter Emily – for Samuel, it was love at first sight. Screenwriter and director Dan Svátek characterises his colourful, multi-cultural film, reminiscent of the cult film Delicatessen by Marc Caro and Jean-Pierre Jeunet and shot in English, as a “film for people who don’t see things in black and white.”