A Short Life (4302)
The story of Soonhee opens with an agonising scene, expressively testifying to the hopeless situation of this young South Korean girl. The film’s bleak image reflects the fact that social prosperity is hardly able to secure a dignified life for the individual.
The film, which focuses on the retarded and mute Soonhee, moves between private and social drama; both these dimensions are apparent in almost every sequence: the girl was born at the end of the 1960s, when South Korea entered another five-year period of dynamic and prosperous economic growth. Soonhee’s life, however, is characterised by total injustice, in an environment Europeans would call mediaeval. Her mother is only able to provide for them both thanks to prostitution, and Soonhee has hardly come of age when her mother’s partner starts to take advantage of her sexually. Both the adults ultimately force her to work in a brothel to make some money for them. Her constant suffering is only lessened when a young man comes to take her away from there. But Soonhee only experiences happiness for a fleeting moment; after the birth of a daughter, her condition deteriorates further. Meanwhile, the media wax lyrical about the Olympic games in Seoul and echo the fiery enthusiasm about the country’s economic boom.