The Pervert's Guide to Cinema
Why does film fascinate us so much and how do we understand its symbols? What is the relationship between reality and fantasy? These and other questions are considered in this film essay by Slovenian philosopher and psychoanalyst Slavoj Žižek who illustrates his interpretation with examples of famous works of world cinema.
Celebrated Slovene philosopher and psychologist Slavoj Žižek sees film as a means which enables us to externalise our desires, our most terrible fears, dread, feelings of guilt – in short, all the most profound aspects of the psyche –, to project them onto the screen, right there in front of our eyes, to face them and ultimately to try and come to terms with them. He illustrates his psychoanalytical position through his interpretation of famous works of world cinematography and also products of popular culture. Examples from the films of Charlie Chaplin, the Marx brothers, Bergman, Hitchcock, Tarkovsky, David Lynch, the Wachowski brothers and many others are woven in amongst his commentaries, reflections and witty observations, which he presents to us from suggestively authentic locations or at least from environments created in the spirit of the film under discussion.