Hidden River
Films from far-flung Mexico were hugely popular during the first few years of the Karlovy Vary festival, a fact also reflected by the success of Emilio Fernández’s social drama Hidden River, discovered by European festivals shortly before. In a reference to the political orientation of President Alemán Valdés, the story of the young teacher Rosaura expresses the hope that a better future is possible without the aid of rifles – primarily thanks to the country’s modernisation and education. The quiet strength of the protagonist is underlined to this day by the evocative images of Gabriel Figueroa, one of Mexico’s most talented cinematographers (and later collaborator of Luis Buñuel).