Children of Hiroshima
The end of the American occupation of Japan meant that, among other things, the country had to come to terms with a horrific legacy of the past, the impact of which had thus far been silenced by the censors – the atom bombs that were dropped on Hiroshima and Nagasaki. Director Kaneto Shindō was the first to render this oppressive memento on the big screen. Children of Hiroshima, based on the book by Arata Osada, who witnessed the Hiroshima bombing himself, is a softly contoured portrait of the survivors, whose bodies and souls bore indelible traces long after the war had ended. The film, awarded the Peace Prize at Karlovy Vary, was seen as a strong political gesture at the time of production and was not given its official American premiere until 2011. Second Grand Prix and FIPRESCI Award in 1966.