“A political film must not only be revolutionary and radical, but also artistically and culturally enriching”, stated director Glauber Rocha, a key figure of Brazil’s Cinema Novo movement. His debut, awarded in Karlovy Vary in 1962, thus brings us an array of magical scenes of rituals performed by the inhabitants of the Bahia fishing region; at the same time, it nevertheless raises a critical question – how can mysticism maintain its relevance in the fight against oppression and exploitation? Rocha’s loosely structured narrative, drawing on the documentary film aesthetic, is rhythmically and conceptually akin to the sea, whose calm surface can at any moment be roiled by the barravento, a sudden, violent and destructive wind.