Kes
The emerging film career of Ken Loach, modest titan of European filmmaking, is strongly associated with the Karlovy Vary festival. After his feature debut Poor Cow, one of the most striking entries in the KVIFF competition in 1968, Loach returned to the spa resort two years later with his drama Kes. The story of 15-year-old Billy, whose only ray of light in his straitened and grim circumstances is his friendship with a wild kestrel, is ranked by the BFI among the top ten greatest British films of all time. This powerfully authentic picture about the tough transition from childhood to adolescence competed in Karlovy Vary in 1970, winning the Grand Prix for Best Film.