Ty, který žiješ
Tragikomický antipříběh o lidských bytostech, zařazený do sekce Un Certain Regard v Cannes 2007, potěší všechny milovníky jedinečného režisérského rukopisu Švéda Roye Anderssona a umožní zasmát se nad situacemi a pocity, které všichni tak dobře známe z našeho každodenního života. Příznivci Písní z druhého poschodí by si rozhodně neměli nechat ujít čtvrtý snímek jednoho z nejosobitějších režisérů současnosti.
Podobně jako známé Písně z druhého patra sleduje snímek Ty, který žiješ řadu událostí, které spolu jakoby nesouvisí, a představuje velké množství postav v nejrůznějších životních situacích. Andersson se nechal unášet svou fascinací lidskou bytostí jako takovou a natočil skutečnou poctu člověku, tvoru, který je společenský, žije v komunitě s dalšími tvory, na nichž závisí a oni závisí na něm. Film jde proti všem pravidlům dramaturgie a běžných vypravěčských postupů, a přesto je výsledkem silný příběh – příběh lidské existence, dobrodružství života, mezilidských vztahů, přání, obav, příběh lásky a touhy po seberealizaci. Režisér o svém snímku říká, že je to film o těch, kteří žijí, o těch, s nimiž se chceme smát, ale pro něž chceme i plakat. „Je to prostě tragická komedie nebo komická tragédie o nás.“ Andersson zůstává věrný svému suchému, ale zároveň velmi lidskému humoru, který si zcela podmanil publikum letošního canneského festivalu, a mezi temnými dramaty, jimiž se tentokrát program festivalu hemžil, přinesl jedinečnou možnost se zasmát komickým i lehce trapným situacím, do nichž se hrdinové snímku dostávají.