Gomorra
Brutálně syrová freska o cestách, jakými neapolská camorra ovládá všední život lidí. Jsme ve světě, kde jediným zákonem je násilí, jedinou hodnotou moc a jedinou řečí štěkot zbraní. Jde o nadvládu nad trhem s narkotiky, s nebezpečným odpadem a dokonce i s oblékáním. Film vznikl na základě knihy Roberta Saviana, která se v roce 2006 stala rázem bestsellerem. Na nedávném festivalu v Cannes získala Gomorra Velkou cenu.
Brutálně syrová freska Mattea Garroneho líčí s až neuvěřitelnou výstižností, jakými způsoby ovládá neapolská větev mafie zvaná camorra všední život lidí. Jsme na okraji severní Neapole, v kdysi moderní zástavbě, dnes obývané směsicí těch, kdo jsou na výplatních listinách místních bossů anebo kteří nedočkavě čekají, až jim budou smět sloužit. Je to svět, kde jediným zákonem je násilí, jedinou hodnotou moc, jediným snem peníze a jediným dorozumívacím prostředkem zbraně. V souboji klanů jde o nadvládu nad trhem s narkotiky, nebezpečným odpadem, s prostitucí, turistikou, ale i s oděvním průmyslem. Film, zalidněný postavami, z nichž žádná není ústřední, ale každá se vepíše do paměti, vznikl podle knihy novináře Roberta Saviana (nar. 1979), která se v roce 2006 stala přes noc bestsellerem nejenom v Itálii. Od té doby musí být autor kvůli výhrůžkám pod ustavičnou policejní ochranou. Snímek, který podle jeho předlohy vznikl, označuje kritika za „nejpravdivější film o mafii, jaký byl kdy natočen“. Na nedávném festivalu v Cannes jej porota odměnila Velkou cenou – druhým nejvyšším oceněním po Zlaté palmě.