Dopis neznámé
Stefan Brand je klavírní virtuos a miláček žen, který své nadání pohřbí v povrchním bohémství a jehož svůdnické úspěchy nemohou zastřít neschopnost milovat. Teprve „dopis neznámé" odhalí prošedivělému elegánovi všeobětující lásku, s níž se osudově minul. Krutě-melodramatický námět Stefana Zweiga přetvořil geniální stylista Max Ophüls v jeden z nejlepších amerických filmů poloviny minulého století. Snímek, dosud neuvedený v české distribuci, uvidíme v nově restaurované verzi.
Dopis neznámé je nejlepší z Ophülsových amerických snímků a jeden z nejvýznamnějších filmů, které v USA ve druhé polovině 40. let vznikly. Ve své době byl však vinou nesprávně zacílené reklamy recipován jako „ženský film", což mu uškodilo kriticky a ve výsledku i komerčně. Ophüls v retrospektivách vypráví příběh lásky, která nikdy neexistovala. Stefan Brand je klavírní virtuos a miláček žen, jenž své nadání pohřbí v povrchním bohémství a jehož svůdnické úspěchy nemohou zastřít neschopnost milovat. Teprve dopis, který dal filmu název, odhalí prošedivělému elegánovi vše obětující lásku, s níž se osudově minul. Režisér se se svým mužským hrdinou v nemalé míře identifikoval a dodal filmu sebekriticky autobiografický nádech, jaký v předloze Stefana Zweiga nenajdeme. Stejně jako u slavného Milkování spolupracoval Ophüls s vyhlášeným rakouským kameramanem a karlovarským rodákem Franzem (Frankem) Planerem. V české distribuci nikdy neuvedené dílo uvidíme v nově restaurované verzi.