Frances Ha
Frances je sedmadvacet a obývá s přítelkyní Sophií byt v Brooklynu. Zabývá se tancem, její ambice i sny jsou však nejasné nejen pro její okolí, ale i pro ni samotnou. Neznamená to však, že je nešťastná a že ztratila naději… V prostoru mezi díly Erica Rohmera a Woodyho Allena rýsuje newyorský nezávislý režisér Noah Baumbach křehký černobílý příběh neukotvené hrdinky, které nechybí chuť do života ani strhující spontaneita.
Osmadvacetiletá Frances je zkrátka „nezadatelná"; snaží se prorazit coby tanečnice a bydlí v newyorském bytě s nejlepší kamarádkou Sophií, se kterou jsou téměř nerozdělitelné. I přesto jejich následnou roztržku i rozchod s přítelem zvládá s překvapivou a nehranou lehkostí, stejně jako další životní kotrmelce a pohromy, které se na ni nezadržitelně a překotně valí ze všech stran. Je možné, že jen zkrátka nechce dospět a převzít za vlastní život zodpovědnost? Do černobílé stylizace oděná romance s vynikající Gretou Gerwigovou v roli Frances je moderní pohádkou, odehrávající se na pozadí newyorské metropole, která má v příběhu stejně důležitou roli jako jeho ztřeštěná hrdinka. Pro tu má režisér jednoznačné pochopení a sympatie, i když divák bude pravděpodobně váhat, zda ji nesnášet, nebo milovat. Energií nabitý snímek s humorem a nadhledem líčí zmatky týkající se dospělosti a nutnosti stát si za svými rozhodnutími. Film byl s velkým úspěchem uveden na letošním MFF v Berlíně v sekci Panorama.