Matrix
Kung-fu, hackeři, země za zrcadlem, zlé stroje a žena v červeném. Matrix se vrací po dvaceti letech.
„Umím kung-fu.“ „Ukaž.“ 90. léta přála akčním žánrům i kyberpunku – pulty specializovaných knihkupectví stále ovládal William Gibson, videopůjčovny filmy hongkongské drsné školy, celý svět pak podlehl japonské animované mánii Ghost in the Shell (a mnohým dalším). V roce 1999 přišel film, který v sobě spojuje estetické i filozofické tendence celé jedné žánrové éry, k nemalému nadšení fanoušků po celém světě. Originální mix futuristické dystopie, novodobé mytologie a neonoirových atmosfér svými choreografiemi a vizuálními triky další éru navždy ovlivnil.