The True Glory
The eminent American critic James Agee summed up the Oscar-winning war documentary The True Glory, to this day acknowledged as an exceptional work, with the words: “Sharply paced, brisk editing, intelligent choice of shots, of which several hundred are true gems”.
The unity of British and American forces during wartime transferred to the making of the compilation film The True Glory. The year it was made, in 1945, classes it among war documentaries in the fin de la guerre category, a recapitulation whose theme is defined by the preparations for and implementation of the invasion on the beaches of France on 6 June 1944, and the encounter of the units of the victorious Western powers and the Red Army along the Elbe line. And all the while, we have a necessary reminder of the terrible nature of the enemy Third Reich. The shots used here are taken both from previous documentaries and from the ‘latest’ footage capturing the last few days of the war. The filmmakers balance out the inevitable simplification of the synoptical type of film with a poetic commentary comprising testimonies from participants of the war from all nationalities and military ranks. The historical gravity is only emphasised by the introduction and observations by General Eisenhower.