The Black Lapp
Anna lives with her father Karl in the wilds of northern Norway. She longs for a man and for liberation from the domestic hell of her father’s drunkenness. Karl uses alcohol to drive away the spectre of his wife’s murder: years ago, he threw his better half and her black infant into the ocean. Karl and Anna get to know a similarly lonely family: a widow-alcoholic, her son Peder and a black foundling. Karl promises his daughter to Peder, but she prefers an itinerant Lapp with whom she has twins. When this fact and other heavy truths about the past come to light, drama turns to tragedy. In generic terms, the film is surprisingly classed as a comedy, replete with absurd scenes, gags and ironic sayings, which takes advantage of the contrast between the shocking content of the narration and the odd slant of its execution. The movie strives to satirically reflect unhealthy phenomena in Norwegian society, here in part represented by neglected minority relations, and the loss of identity when faced with the influence of American cultural ‘ideals.’