Breath
Artist Yeon lives in a luxury house with her husband and small daughter. When she discovers that her husband is having an affair, she focuses all her attention on Jin – a prisoner on death row whom she has only seen on the news. But it isn’t long before her husband uncovers this fragile bond… Director Kim Ki-duk continues developing his laconic, poetic style in this, his fourteenth film.
“Sometimes in life we get into difficult situations where it’s like we can’t even breathe,” says South Korean director Kim Ki-duk, whose films are shown at Karlovy Vary almost every year. In this, his fourteenth film, two people who would otherwise never meet find themselves in just such a situation. Artist Yeon lives a comfortable but otherwise empty life in a luxurious house by the side of her unfaithful and indifferent husband. Three-time killer Jin lives in a cell with three other condemned criminals and is awaiting execution. TV news reports about his suicide attempts rouse Yeon from her apathy. She goes to see Jin in prison and begins a strange relationship with him. Her jealous husband tries to put an end to it, but in doing so he too begins to change. Breath is the next of Kim Ki-duk’s intimate dramas about the lives of outcasts, told in an unmistakably stark, but at the same time strangely poetic style, that gets by for the most part without words.